Wyspa Snów
Gra Link's Awakening (aka. Zelda IV) została wydana na Game Boya w 1993 roku. Była to pierwsza przenośna gra z serii LoZ wydana przez Nintendo. Ta część jest w pewnym sensie wyjątkowa. Począwszy od miejsca w którym toczy się akcja gry, skończywszy na fabule i zakończeniu. Nie ma tu Zeldy czy Ganona, jednak obie postacie posiadają swoje odpowiedniki w grze (Zelda jako Marin, Ganon jako jeden z Koszmarów). Jedynie Link jest łącznikiem z poprzednimi częściami serii jako postać, którą pokieruje gracz. Fabuła choć z pozoru prosta, wraz z postępami w grze nabiera głębszego znaczenia i zaciekawia swoją tajemniczością.
Gra zaczyna się kiedy Link płynie łodzią przez ocean i nagle natrafia na sztorm, który niszczy jego łódź, a jego samego wyrzuca na wybrzeże wyspy. Po jakimś czasie Link budzi się w jakimś domu nie za bardzo wiedząc co się stało. Nagle widzi postać którą myli z Zeldą. Okazuje się że to Marin, która mówi mu, że sztorm wyrzucił go na wyspę Koholint. Gdy Link wyrusza na poszukiwanie swojego utraconego ekwipunku, nagle pojawia się sowa, która mówi, że jedynym sposobem na wydostanie się z wyspy jest obudzenie Wietrznej Ryby (Wind Fish). Spoczywa ona w jajku na górze Tamaranch. Do jej obudzenia potrzeba 8 magicznych instrumentów – każdy ukryty jest we wnętrzu świątyni.
Okazuje się, że cała wyspa to sen Wietrznej Ryby. Sen nawiedziły koszmary, które Link musi zwalczyć, gdyż bez tego nie będzie w stanie obudzić ryby. Sowa mówi, że potwory zaczęły zachowywać się agresywnie od kiedy Link pojawił się na wyspie. Oznacza to, że potwory wiedzą, że jeśli nie przeszkodzą Linkowi w zdobyciu instrumentów i jeśli Wietrzna Ryba się obudzi, wyspa zniknie, a one razem z nią. Specjalnie odwracają uwagę Linka od głównego celu (np. w momencie nieudanej próby porwania Bow-Wow'a) oraz zastawiają pułapki w różnych częściach Koholint. Wspominają również o konsekwencjach jakie niesie ze sobą obudzenie Wietrznej Ryby:
- "You don't seem to know what kind of Island is this... What a fool"
- "So you are the outsider come to Wake the Wind Fish"
- "Listen up! If the Wind Fish wakes up, everything on this island will be gone forever! And I do mean EVERYTHING!"
- "My energy... gone... I... lost! But you will be lost too, if the Wind Fish wakes! Same as me... you...; are... in... his... dream..."
Mieszkańcy wyspy natomiast wydają się być tego całkowicie nieświadomi i o niczym nie wiedzą. Tak jakby śnili. Zajmują się swoimi sprawami. Rybak łowi ryby w wiosce Mabe. Dr. Wright samotnie pisze listy, ale nikt mu na nie nie odpowiada. Schule maluje portrety, a Tarin zbiera grzyby w tajemniczym lesie.
Link jest kimś z zewnątrz, z poza wyspy. Mieszkańcy nie potrafią sobie wyobrazić co oznacza słowo „z poza”, pozostają jedynie w swoim własnym świecie. Nie wiedzą nawet kiedy zaczęli tutaj mieszkać. Jedynie Ulrira wydaje się znać całą prawdę o wyspie. Jest tak jakby przewodnikiem Linka i daje mu wskazówki co dalej robić. Nawet sam Link nie jest do końca pewien czy to wszystko jawa czy też sen. Dopiero w Southern Face Shrine odkrywa prawdę o miejscu w którym się znalazł.
W wiosce Mabe jest pokój z łóżkiem, gdzie Link po zaśnięciu może przedostać się do pewnej komnaty . To jak sen we śnie. Motyw snu jest nieodłączną częścią całej gry.
W pewnym momencie na plaży spotykamy Marin. Jej słowom towarzyszy Ballada Wietrznej Ryby co dodaje nastroju całej scenie. Tarin powiedział jej, że w oddali jest tylko ocean i nic poza tym. Jednak Marin wierzyła, że coś tam jednak jest. Kiedy zobaczyła Linka po raz pierwszy zaczęła jeszcze bardziej wierzyć w to, że są jeszcze inne krainy poza Koholint. Marin mówi że chciałaby być mewą i odlecieć z wyspy do innych miejsc. Swoje życzenie skierowała do Wietrznej Ryby. Możliwe, że przeczuwała, że kiedyś coś stanie się z wyspą i chciała ją opuścić? Wie również, że Link kiedyś opuści to miejsce i mówi mu żeby nigdy o niej nie zapomniał. Naturalnie wyspy nie da się opuścić, gdyż jest objęta barierą snu.
W ostatniej walce jeden z bossów mówi, że powstali z koszmarów i sprawili, że Wietrzna Ryba zasnęła. Również siebie tak nazywają „Koszmarami które nawiedziły Koholint”. Jeśli ryba nigdy się nie obudzi to wyspa nigdy nie zniknie, a oni staną się jeszcze silniejsi. Mogli być władcami tego miejsca, jednak zjawił się Link i zakłócił ich spokój. Kiedy Link niszczy ostatniego bossa pada cytat: „This Island is going to disappear… Our world is going to disappear… Our… world… Our… world…”. Co jeszcze bardziej potwierdza, że potwory zdawały sobie sprawę z tego czym grozi obudzenie Wietrznej Ryby. Otwierają się schody i pojawia się sowa. Mówi, że Link wykazał się nie tylko odwagą (z którą jest zawsze kojarzony), ale także mądrością i siłą. Sowa jest strażnikiem świata snu Wietrznej Ryby. Opowiada, że pewnego dnia Koszmary wdarły się do snu i zaczęły siać spustoszenie. Na początku nie była przekonana czy Link jest prawdziwy, aż do momentu, kiedy zdobył pierwszy z ośmiu instrumentów. Dziękuje Linkowi po czym znika.
Pod koniec pojawia się Wietrzna Ryba. Mówi, że każdy sen musi się kiedyś skończyć. Kiedy się przebudzi wyspa przestanie istnieć i pozostanie po niej tylko pamięć. Może pewnego dnia będziesz mógł przywołać to miejsce. Jedyną możliwością ucieczki jest obudzenie się, czyli zagranie Pieśni Przebudzenia. „Come Link… let us awaken… together!!”. Wszystkie instrumenty grają. Cała wyspa znika razem z jej mieszkańcami. Jest to przedstawione w postaci zacierających się obrazów wyspy oraz wszystkich jej miejsc. Kiedy jest już po wszystkim Link budzi się w miejscu gdzie znajdował się przez cały ten czas. Dryfując na szczątkach swojej łodzi. Nagle słyszy pieśń. Jest to fragment bardzo mu już znany. Widzi Wietrzną Rybę unoszącą się w powietrzu i przysłaniającą słońce. Link onieśmielony jej pięknem spogląda w niebo, po czym pojawiają się napisy końcowe.
LA pokazuje ile można wydobyć z małego ekranu GameBoya. Ukazuje rzeczywistość na kształt marzenia sennego. Link musi poświęcić coś, w tym wypadku wyspę i wszystkich jej mieszkańców (z którymi gracz jak i sam bohater się zżył i utożsamił) w celu wyzwolenia się spod panowania snu. Przez całą grę starasz się uwolnić wyspę od wszelkiego zła które się na niej znajduje, jednak żeby wyspa mogła naprawdę się wyzwolić musisz zatrzeć wszelkie ślady jej istnienia. Kiedy obudzisz się razem z Wietrzną Rybą "zabijasz" wszystkich znajdujących się na wyspie, a same Koholint przestaje istnieć. Link wyzwolił się spod panowania snu, ale kosztem innych. To już nigdy nie wróci. Pozostaną jedynie wspomnienia.
Komentarze
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.